٨ توصیه برای به خاطر سپردن واژگان و اصطلاحات عربی

بارها این جمله را در کلاس عربی خود شنیده‌ام:

“مفردات و اصطلاحات عربی زیادی را حفظ می‌کنم ولی بعد از مدتی کاملاً از یادم می‌رود؛ از حافظه خوبی برخوردار نیستم یا شاید استعداد کافی برای یادگیری زبان عربی و مکالمه عربی ندارم”.

قبل از این که راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنیم اجازه بدهید یک موضوع مهم را با شما در میان بگذارم:

آموزش عربی و حفظ کلمات و اصطلاحات عربی دو مقوله جدا از هم هستند. دقیق تر بگویم: حفظ کلمات عربی تنها بخشی از روند یادگیری زبان عربی است. من شخصاً کسی را نمی‌شناسم که فقط با حفظ کلمات توانسته باشد زبان عربی را یاد بگیرد و حرف بزند. با حفظ کلمات، شما در نهایت یک فرهنگ‌لغت گویای خوب خواهید شد. حفظ مفردات بخشی از پروسه آموزش عربی شماست که در جای خود بسیار مؤثر است؛ ولی یادگیری زبان عربی، حفظ کلمات و اصطلاحات عربی و حتی متون عربی نیست. حال باید بدانم که مفردات و مصطلحات عربی را چگونه به خاطر بسپارم:

1- کلمات را به تنهایی حفظ نکنید.

👈  واژگان را در قالب جمله حفظ کنید تا بتوانید آنها را در موقع مناسب به کار بگیرید؛

وقتتان را با حفظ کلمات به شکل مجزا و خارج از متن تلف نکنید! آنچه در خارج از کتاب و درعرف عرب‌ها رایج است جملات هستند نه مفردات.

2- دفترچه یادداشت داشته باشید.

👈 یک دفترچه یادداشت منظم که هر آن چه یاد می‌گیرید را با شماره ردیف در آن ثبت می‌‌کنید، آثاری معجزه آسا در یادگیری و حفظ طولانی مدت واژگان و اصطلاحات عربی دارد.

3- مرور کنید.

👈 به آموزش عربی خود با دید علمی نگاه کنید و به روز باشید. هر آن چه را آموخته‌‌اید در این فاصله‌های زمانی دوره کنید:

بعد از ۲۴ ساعت، بعد از یک هفته، بعد از یک ماه و بالاخره بعد از سه ماه. یک بار امتحان کنید واقعا جواب می دهد.

4- چقدر خوشحالم که این کلمه را فراموش کردم!

👈 خواه ناخواه محفوظات انسان در معرض فراموشی است اما وقتی یکی از واژگان یا اصطلاحات عربی را فراموش می‌کنیم و مجبور می‌شویم برای یادآوری آن دوباره به دفترچه یادداشت یا قاموس یا متون عربی که قبلا خوانده‌ایم مراجعه کنیم، با این مراجعه دوباره یا چندباره، پایداری آن واژه در ذهنمان بسیار افزایش می‌‌یابد؛ به شکلی که دیگر فراموش نخواهد شد.

5- لذت خواندن، لذت شنیدن…

👈 به کارگیری همه این تکنیک‌‌ها برای حفظ الفاظ، ما را از لذت خواندن متون عربی جذابی مثل کتاب و مقاله عربی و شنیدن برنامه‌‌های مورد علاقه‌‌مان به زبان عربی نه بی‌نیاز می‌کند و نه محروم خواهد کرد. زیاد بخوانید، زیاد بشنوید، این طوری قول می‌‌دهم چیزی را هنگام مکالمه عربی فراموش نخواهید کرد.

6- فرصت گپ زدن با دوستانتان را از دست ندهید.

👈 با دوستانتان درباره معنای واژه‌‌ها گپ بزنید. اطلاعتتان را با هم به اشتراک بگذارید. متون عربی را که خوانده‌اید به هم معرفی کنید. خاطره آن روز و کلماتی که درباره آن‌ها صحبت کرده‌اید به این زودی‌ها از یادتان نمی‌رود.

7- واژه‌ها را به کار بگیرید.

👈 هنگام مکالمه عربی واژه‌هایی را که جدیداً فرا گرفته‌اید به کار ببرید یا در متون عربی بنویسید. بگذارید همه بدانند که شما الفاظ جدیدی یاد گرفته‌‌اید. گران‌قیمت‌‌ترین جواهرات را هم باید گاهی از گاوصندوق بیرون آورد!

‌‌‌‌‌‌‌‌

8- دستیار شخصی داشته باشید.

👈 بله وقتش رسیده که با این همه کار و مشغله یک دستیار شخصی داشته باشید! دستیار شما فرهنگ لغت‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه